lördag 7 februari 2009

Svinig sabbat


Innan jag for till Israel bjöds jag av min käre bror på fläskfile´med orden:Detta kommer du inte få smaka på de närmsta månaderna. Lite visste jag då att jag inom några veckor skulle bjudas på helstekt gris i Det HeligaLandet. Grisen hade tagits fram inför jul, som en del av ett julbord för volontärerna men hade av tidsbrist inte tillagats så vid gårdagens sabbat var det dags för det knorrförsedda underverket. Att äta helstekt gris på sabbaten måste för en treoende jude vara snudd på hädelse medan det tydligen går hur bra som helst för de sekulära judarna här på Baram. Att den sedan var fylld med några slags örter och mest bestod av svål förtar ändå inte den rätt udda upplevelsen av svinkött på sabbaten.

3 kommentarer:

  1. var det pompa o bea eller?

    SvaraRadera
  2. DUUUDE! de där ser fan lite smaskens ut :D

    SvaraRadera
  3. usch den ser lite läskig ut tycker jag! jag föredrar kotletter på ICA....
    cec

    SvaraRadera