tisdag 3 februari 2009

Babyface eller gammalfarfar?

I går kväll var det så dags för Korean Night, där kibbutzens sýdkoreaner skulle uppträda. Gemensamt för dessa är att de kommer från ett krister universitet och temat för kvällen var kort och gott : Love. En vägg pryddes av rosa hjärtan där varje volonärsnamn stod på engelska och koreanska , enligt koreanerna betydde mitt namn, Baby face eftersom jag ser yngre ut än vad jag är, detta kan ställas i kontrasty till att jag av vissa kallas gammalfarfar eftersom jag är äldst bland volotärerna. Babyface låter dock bra mycket bättre i dens öron som brukar bli glad för att få visa legg på Systemet ;-)

Kvällen bestod av olika lovsångs framträdanden, danser , mimföreställning (där de ritade hjärtan i luften som de gav till varandra och till publiken) och en bejublad tae-kwon-do uppvisning där de sparkade sönder ballonger som de höll upp i luften. Även en video visades från Baram där olika medlemmar, volonärer mfl uttalade mig ( bland annat undetecknad som retades för att jag sa: We gonna miss you, now I have to go for a walk) Till allt detta serverades koreanska mat. Vi enades alla om att det var en mycket lyckad kväll och att en svensk motsvarighet nog skulle vara svår att ordna. Någon tyckte Idas sommarvisa, men sen då, sill och midsommarslagsmål som en svensk motsvarighet till koreanernas kampsport? Skulle inte tro det.

Nyss hemkommen från en löprunda kring kibbutzen ( lagom distans...) väntar nu dusch, middag, inlämning av tvätt och en liten pubnight.

Ursäkta för den dåliga bildkvaliteten ....

Lehitraot !

Hjärtväggen med alla volontärers namn

Mitt eget rosa babyface-hjärta



Något suddig bakgrundsbild föreställande sydkoreanska och israeliska flaggan



Lite lovsång/ dans

Hjärtan i luften för alla och envar


Imponerande Tae-kwon-Do uppvisning ...notera ballongen till vänster


Kvällen avslutades med solfjäderdans i traditionella koreanska klänningar



4 kommentarer:

  1. Det är i alla fall typiskt svenskt att hävda att det inte finns nåt typiskt svenskt att visa upp så det kan ni ju göra :-) Säg till om du vill ha tips annars, vi hade "Swedish night" när jag pluggade utomlands.

    SvaraRadera
  2. Kollar varje dag in på bloggen. Roligt att läsa! Cecilia kanske vet vad det är för blomma?
    själv är jag försjunken i gamla servitutsavtal från 1950 ("ledning som framdras och för all framtid får bibehållas". Minns att Pappa var fascinerad av servitut. Finns något av evinnerligen/ i all evighet, amen, över dem. Till avtalen finns handlingar som avslutas med ordet högaktningsfullt. Så sent som 1974 skrev man på detta sätt i kommunen. och jag som trodde du-reformen hade slagit igenom då. Fast Sollentuna har ju varit ett starkt borgerligt fäste länge. Annat tilltal är det med Försäkringskassans brev som jag fick häromdagen, då jag ansökt om pengar för VAB. "Du får detta brev eftersom du har skickat in en ansökan om"....// Carita

    SvaraRadera
  3. Swedish night a la Tommie o Frippe = Beckfilmer (Hasselfilmer) + folköl + chips

    SvaraRadera
  4. Hörrdu, Anonym. Jag dricker bara folkölsblask i yttersta nödfall. Starköl eller vodka+coca cola ska det va, fast det har inget med Swedish night att göra :-) Och jag tror jag sett två Beckfilmer i hela mitt liv så det var inte många rätt där heller :-)

    SvaraRadera