fredag 6 februari 2009

Belivini the Orthodox

Så där ja, då fick jag äntligen det israeliska tagentbordet att skriva å, ä och ö... anledningen till att jag skriver på kibbutzens dator är att strömkabeln till min egen dator krånglar igen...

Nåväl, dagen började som en jobbdag i Dining vilket innebär matsalsarbete, klippa till dukar för sabbaten, blåsa bort brödrester från brödmaskinen och andra intressanta saker, efter ett tag visade det sig att jag plus en annan fick ledigt resten av dagen.Vi beslöt oss för att ta oss till närmsta största stad, Safed, genom att hitchhika med en kibbutzmember( now we are talking swenglish) till en närbelägen korsning där vi tog en buss .

Väl framme i Safed försökte vi få tag på några svenskar som åkt dit tidigare i morse, de visade sig vara i en synagoga nära ett köpcenter. Var låg nu denna synagoga? Vi stoppade en herre på gatan och frågade var synagogan låg. Det finns 150 stycken att välja på blev svaret... Efter en kortare promenad träffade vi dock på våra vänner av en slump.

Safed visade sig vara en stad helt byggt på kullarna till de omgivande bergen, staden är känd som en av judendomens fyra heliga städer.Kanske var det därför den formligen kryllade av ortodoxa israeler i sina svarta hattar, vita skjortor och långa skägg och förstås de obligatoriska lockarna, de verkade alla vara på väg till ett valmöte eftersom alla gick runt med gula flaggor med ett krona på, vilket parti de representerade fick vi inte klart för oss men det var knappast Labour eller Likud. En av dom meddelade oss glatt att Messias var på väg ( något som vår kompis, den djupt kristne Raul hade tänkt replikera med ett -Han har redan kommit, men det kanske hade väckt ont blod...)

Annars märktes det mycket tydligt att det är val på tisdag här i Israel, bilar körde runt och trumpetade ut sin budskap via högtalare och hela husväggar var tapetserade med Likuds ledare Bibi Netanjahu, vars parti fortfarande leder knappt över Livnis Kadima (Livini vars unga supportrar delade ut flyers med texten Belivini- en parafras på Obamakampanjen så gott som någon).

Här på kibbutzen dominerar vänsterpartiet Meretz och Labour även om en och annan röstar på den högerpopulistiske Lieberman, något som fick Kim från Kiwiodlingen att härom-

dagen utropa:Fascist!


Snart är det dags för Shabbat och sedan pub, ska försöka hitta ett strykjärn samt något att stryka på. Skjorta har jag i alla fall.

JallaBye, som man säger här när man menar vi ses, inte Lehitraot som mer betyder adjö och inte passar sig för folk som är 20 och folk som vill vara 20...



I Safed har man kommit på ett nytt sätt att sopsortera gamla blöjor , man hänger dem i träden...
Minnesmärke över de vapen som användes när staden erövrades under Självständighetskriget 1948

Väl på restaurangen upptäckte jag min barndoms lördagslunch Shakshuka som min storasyster Cecilia allt som oftast lagade till. Det blev dock pizza...


Så här kan man också kampanja....


Eller varför inte ta någons husvägg till hjälp...


Överst :Kibbutzens egen polisbil Nederst: En av Safeds polisbilar ( Bil(d)tips till brorssonen Kristian !)
Här kan man nu också lära sig hur polis stavas på hebreiska!

7 kommentarer:

  1. Vad hade poliserna för pickadoller?/Georg

    SvaraRadera
  2. frågade han som var malaj i lumpen och delade ut kalsingar i förrådet... Shaksuka det var nåt häftigt över det lite uppstudsighet men ändå ordentligt, smakade gott när man varit på polishusbadet och simmat med erik ranje och ätit lakrisal (erik köpte vi var fattiga o hade inte pengar...)/wille

    SvaraRadera
  3. vad kostade shaksukan? Vilken valuta avses? Gick in på Forex o fick upp att frukosten kostade 148 svenska kronor men det kan väl inte stämmma,?

    SvaraRadera
  4. vad gör brödmaskinen? foto tack!
    kul att ni kommer ihåg shaksukan jag gjorde!
    cec

    SvaraRadera
  5. harú köpt locktång nu, eller?

    SvaraRadera
  6. Georg:Jag såg inte pickadollerna, polisen som vi stod vid bilden stirrade lite argt på mig ...tyir att jag inte ser ut som nån potentiell terrorist.

    Wille:Jag vill inte prata om lakrisal!

    Anonym:Shaksukan kostade runt 60 kronor , man räknar 1 shekel som lite mer än 2 kr.Frukosten kostade alltså runt 148 kr som du skrev, lite dyrt!
    Cec: foto kommer på brödmaskinen - oerhärt spännande!
    Anonym:Jag jobbar på det, några tips?

    SvaraRadera
  7. Anonymwille: behörig att gräva snö
    Andra: kvalhemligbehöriga
    /Georg

    SvaraRadera