lördag 21 februari 2009

Cleaning up the mess...

Efter några dagars bortavaro, på grund av en ordentligt förkylning, gör nu Kibbutzbloggen ett nytt försök att uppdatera. Livet går sin gilla gång här på kibbutzen, senaste dagarna har vädret varit sämre med stor blåst, mycket regnande och åska, antagligen ett ganska typiskt väder vintertid här i Israel. Jobbmässigt har jag varit borta en dag , igår jobbade jag med att städa volontärhusens yttertrappor, fick en deja vu känsla av mina gamla erfareheter från trappstädningens glada dagar på min uppväxtadress på Scheelegatan, med den skilnaden att här saknas elementära städartiklar. Städning i Israel verkar mest gå ut på att hälla en massa vatten på den smutsiga ytan och sedan såsa runt med en skrapa tills hela golvet, trappan eller vad det nu är, är lika skitig överallt. För att få bort skiten måste man hälla på ännu mer vatten. Och så där håller det på. Till råga på allt klagar israelerna här på vattenbristen, något som hela landet verkar lida av... kanske skulle man ta och uppfinna svabben som ett första steg...

Nåväl, jag ska inte vara dryg städfanatiker (ni som känner mig vet att jag knappast är en sådan.. men omständigheterna gör städaren så att säga). Men om man väl börjar att sopa med en alldeles för stor borste får man ytterligare en överraskning när man ser sop -skyfflarna, pyttesmå och helt osynkade till de enorma bortstarna ( nu får läsaren intrycket att jag 1) bara städar i Israel 2) Bara klagar i Israel och 3) Inte verkar ha något liv...jo så är det så here we go (clean) again)

Sen kommer vi till toaletterna, sprayflaskor förekommer knappast på kibbutzen , i stället ska man gå loss med något slags blått biltvättmedel, verktyg: Toaborsten ...hallå toabortsten använder man väl nere i toan? ..Inte på locket , på golvet ja til och med i badrummet intill om jag skulle ha lyssnat på den sydafrikanska volontärledaren... jag fick sno en sprayflaska i köket för att få rätsida på det hela.... i slutet av gårdagens städning var jag ganska trött, inte för att arbetsinsatsen var så enorm men väl så pressande för en dryg skandinav med en städiver som knappast visar sig på hemmaplan men väl i en liten håla i norra delen av det Heliga Landet....

Välstädade hälsningar!

4 kommentarer:

  1. hej
    jag känner igen detta ologiska med städning från frankrike. svabben kanske är en svensk uppfinning...
    hej
    cec

    SvaraRadera
  2. Borta bra men hemma bästa städredskapen!

    /Georg

    SvaraRadera
  3. Han som städar kanske tycker han är tuff för att han har freestylehörlur på sig?

    anslag på..../Wille

    SvaraRadera
  4. Cec: Ja,det verkar så...

    Georg: Ja, man blir lite hemmablind...

    Wille: Ja, så länge man inte går med loss med knivar under dörrar så...

    SvaraRadera