lördag 14 februari 2009

Nazareth och Kana - en kommersiell tur i Bibelns fotspår

I solen är det just nu varmt och skönt. Enligt väderservicen är det runt 18 grader och många har , liksom undertecknad, shorts på sig i dag. Det är återigen dagen efter , med Valentine-tema på puben i går och jag försöker få till ytterligare ett blogginlägg.

Gårdagens mål var Jesu födelsestad Nazareth, som idag är en arabdominerad stad ( vilket bland annat gjorde att jag inte hade på mig min Israel Defence Forces t-shirt efter inrådan från en av de israeliska soldaterna som bor här på kibbutzen). Resan dit skedde genom många bussbyten men vi lyckades i alla fall ta oss dit så vi anlände runt 10 på morgonen. Många av oss hade förväntat oss en sandig liten by med långsamt tempo, istället visades det sig vara en hektisk småstad fylld med turistprylar. Bland annat besöktes två kyrkor som byggts över det som man anser vara Jungfru Marias hus respektive Josefs snickarverkstad. Jag försökte tända ett ljus för nära och kära i ett av dem dock utan någon större framgång. Efter en promenad längs med snirkliga gränder som både bjöd på krimskrams, bananer och färsk kotunga försökte vi ta oss fram till Marias källa, platsen där det Maria enligt traditionen fått beskedet av ärkeängeln Gabriel att hon var gravid. Skulle det vara en ny kyrka byggd på platsen? Spänningen var om inte olidlig så ändå ganska stark. Efter några samtal på stan fick vi reda på att vi hade gått förbi den. En liten obetylig portal med en totalt uttorkad källa som nuförtiden uppenbarligen används som toalett om man ska gå efter lukten att döma...

Nåväl, vi stärkte oss med en kebab och började leta efter bussen till Kefr Kana där Jesus förvandlade vatten till vin. Själv hade jag med mig en Bibel där jag hade hittat textstället som omtalar händelserna kring det där bröllopet för 2000 år sedan då vinet tog slut. Efter att ha lyssnat mycket på Jonny Cashs St Quentin-skiva hade jag också hittat en låt av denne som beskriver hans besök i den lilla byn Kana med titeln: He turned the water into wine.

Jag var således i mitt tycke ganska väl förberedd. Kana var dock inte alls speciellt byaktig utan snarare en närförort till Nazareth och ännu mer turistexploaterad. Alla priser i affärerna var i dollar, det låg säkert 10 stycken turistbutiker i den lilla gränden brevid kyrkan som även här byggts på den plats som man anser vara bröllopspartyt . Själv föll jag till föga och köpte en flaska rött dessertvin som självklart ståtar med etiketten: Cana Wedding Wine. 5 dollar var priset för detta kvalitetsvin. Det fanns två kyrkor på platsen men vi lyckades bara besöka den ena , den andra vaktades av en argsint pop, grekisk-ortodox präst som uppenbarligen inte gillade dollarturister utan bara vinkade avvärjande. Till råga på allt blev jag ordentligt lurad på det närbelägna matstället Cana Steak House ( Yeeeahh we aaaarr ameeerican) där jag fick betala dubbla priset för glassen i förhållande till min kibbutzkompis Lisa (kan bero på att hon först vägrade betala så dyrt för en glasspinne eller att hon hette Lisa och inte Fredrik- DO är inkopplad). Men jag är inte bitter...eller snål som kanske bloggläsaren tror. Besöket i Nazareth och Kana var absolut värda ett besök men betyget drogs ned av hetsen och det hårt exploaterade klimatet.

Men så är det väl när man kommer ur sin planekonomiska kibbutzbubbla och får möta de fria marknadskrafterna i hela sin underbara härlighet...


Bebådelsekyrkan med den latinska inskriptionen Ordet var kött och tog sin boning i bland oss
En 2000 år gammal dopfunt, där de sju trappstegen närmast symboliserar de antika judarnas syn på sju himlar, de sex rutorna här ser man man 5 och en halv symboliserar sex änglar , en för varje skapelsedag (den sjunde vilade ju som bekant Skaparen). I och med dopet skapas ju också en ny människa. Allt detta fick jag reda på genom att snyltlyssna på en guide.
Gapa nu stort , ut med tungan så ska kotandläkaren se på dina tonsiller...
Det här med geschäft... fel tid, fel land , fel gubbe ...men ändå rätt vara
Olof, Magdalena och Anders utanför Den Vita Moskén

Gatustädning är uppenbarligen inte Nazareths starka sida....

Lisa, jag och Magdalena vid Marias källa- pissoar

Kyrkan på platsen där bröllopet i Kana ska ha skett

Definitionen av dollarturism?
Cana Steak House- när du vill betala mer för att du är man
Som för att uppväga all kapitalism hade Kana prytts med det arabiska kommunistpartiets röda fanor
Den vackra gården vid den grekisk-ortodoxa kyrkan, den hann vi se lite av innan en ilsken präst slängde ut oss

3 kommentarer:

  1. Business business , över allt samma sak. Det känns som att de förvaltar sitt pund dåligt, krims krams tar ju bort så mycket fint.
    säger cec som bara varit i Lourdes o vägrat köpa madonnor i form av drickflaskor i äkta plast,
    cec

    SvaraRadera
  2. Tycker att det börjar skönjas en obehaglig underton av kritik här mot de fria marknadskrafterna och de hårt arbetande entreprenörerna som inte gör annat än att skapa fred, välstånd och gemenskap.

    /Näringslivsliberalen

    SvaraRadera
  3. Cec:Jo, så är det, samtidigt om folk köper varför ska de inte passa på å sälja? Men det e ju tråkigt om det blir huvudintrycket.

    Näringslivsliberalen:Jo, jag vet,Ubbe sliter sitt hår... man får inte ifrågasätta lönekonkurrensen på några villkor...

    SvaraRadera