måndag 9 februari 2009

Marknaden i Kiryat Shmona

I dag besökte jag och min orchardvän Laura staden Kiryat Shmona som ligger en 45 minuters bilresa från Baram , uppe i närheten av Golan Höjderna. Det var en mycket vacker bilresa med häga berg och djupa dalar , tyvärr lyckades jag inte ta några bilder från bilen men jag har nog anledning att återkomma till denna vackra plats.Målet var en marknad som mest bestod av krimskrams och Hötorgsvaror samt lite kläder, för någon som mest är intresserad av t shirtar med häftiga turisttryck fanns inte mycket att hämta. Uppenbarligen är inte Kiryat Shmona så turistigt som jag hade trott och hoppats på.

Största behållningen av besöket var den vackra utsikten från bilen, där vi bland annat kunde se Mount Hermons snöbeklädda topp, samt det avslutande McDonalds besöket, ett välkommet matombyte i den vanliga kibbutzmaten ( Till min kibbutzkamraters stora avundsjuka). Dagen avslutades med Big Mac för 30 Shekel.

Israeliska kastanjer för ca 20 kr kilot

Laura från Costa Rica som shoppade loss på marknaden

Fredrik från Sverige som stod emot de lokala marknadskrafterna och...

... i stället lade sina surt förvärvade slantar på amerikansk kultur...

...som även visade sig finnas i form av kalsonger med ex-presidentfruar i djävulsutformning

2 kommentarer:

  1. fina kalsonger! hur många par köpte du?
    måste säga att du är duktig som skriver så ofta, kul att bli uppdaterad !
    Vad äter ni för mat egentligen? (förutom läskig gris) När hamells var i Bagdad fanns det bara kamelmjölk att tillgå, funkade dåligt vid sockerkaksbakning....
    hej hopp
    cec

    SvaraRadera
  2. Cec: Na, det blev faktiskt inga kalsipper, om det hade haft med zipi livni hade jag köpt rubbet men amerikansk kultur behöver inte mer konsumenter.
    Gällande maten är det mesta uppbyggd kring kyckling, grillad kyckling, kycklingbullar och olika filodegspiroger med ost i. Allt smakar ungefär likadant så man kan det ganska bra nu!

    SvaraRadera