lördag 24 januari 2009

Ett beväpnat samtal

Gårdagens festkväll avlöpte fint, svårt att bli något annat med gratis öl och vin ( eller är det kanske tvärtom). Jag kom i samspråk med en av soldaterna( tyvärr kommer jag inte i håg hans namn) som besökte stället efter två veckors intensiv tjänst. Han är baserad vid militärbasen här i närheten men skickas runt till olika platser, där det behövs, dock ej Gaza ännu. Vi hade ett längre samtal om situationen i Israel och man fick verkligen en inblick i hur livet så nära kriget eller i kriget måste vara. Vi enades om att Israel ska få fred måste Iran och Syrien på något sätt vara inblandade ( låter som om jag var Bill Clinton, tyvärr hann vi inte med att bestämma över Jerusalems öde, men några fredagar med gratis öl och vi har säkert löst detta). Jag frågade honom om jag fick ta ett foto av hans vapen med ursäkten att min bror skulle uppskatta detta ( avslöjade dock inte att min bror är nästan 40 och inte 4...;-))

Under festkvällen kom jag också å prata med med av sydkoreanerna här, de kommer alla från ett kristet unversitet i Sydkorea och besöker Det Heliga Landet och arbetar mycket flitigt i fruktförpackningsfabriken vecka ut och vecka in ( alla andra , uppstudsiga och slöa europeer( inklusiva mig själv) tröttnar efter en dag och ber om förflyttning men dessa killar och tjejer verkar ständigt nöjda. De håller sig dock mest på sin kant, många av dem mycket blyga, men jag blev lite rörd när Pen som hette sa: We want to be friends with you. Så nu är en basketmatch mellan koreanerna och oss svenskar bestämd. Tydligen ska Pen och hans vänner snart ha en tae-kwon-do uppvisning snart. Kan bli intressant att se!

Dagen i dag har väl i stort sett varit en enda sovmorgon, i morgon( här arbetar vi på vilodagen) väntar dock en dag i orchards, vilket Carita , inte betyder orkideer utan fruktodling, enligt rykten ska det vara ganska soft , man ska dra ut nån mask ur några träd ...ska bli spännande och se vad morgondagen bjuder på.

Stor kram till alla läsare!



Gårdagens vattenhål

En något slirig Joel och en alltid glad Magda

Johannes i samspråk med svenska Linn, som redan har varit här i två månader och lärt oss det mesta man behöver veta här.

Olof från metropolen Hjo, Linn och finlandsvenska Tove

Stockholmaren Anders( som inte heter Andres) och undertecknad

Vackra Maria från Ecuador

Grabbarna Grus från Östergötland( Albin, Joel1 och Johannes)

Den trevlige soldaten med sin kompis, som fick vårt samtal översatt från engelska till hebreiska


Ett beväpnat samtal är ett artigt samtal


Sydkoreanska Pen är säker på att Korea vinner basketmatchen ...vi får väl se!

7 kommentarer:

  1. Utmärkt bössbild!

    /Georg

    SvaraRadera
  2. Och utmärkt bild på Maria från Ecuador - är hon sponsrad av Heineken månne?!

    SvaraRadera
  3. Henrik: Ja, det kan nästan se ut så! Hoppas allt e bra på Ratio. Här är det party i rummet brevid!

    SvaraRadera
  4. Hör du du Fredrik, jag har ett förslag byggt på egen erfarenhet. Gå upp med övriga medlemmar vid 0630 och påbörja dina studier/arbete fram till lunch.

    När kommer nya mobilnr? Gran Torino mkt bra; 2 avsnitt på Lost ligger ute på tanka fett, arcos gått varm i fjällen.

    SvaraRadera
  5. Fredrik, häftigt att se hur du har det! Maila mig så jag vet vilken mail jag ska använda och skriv även om du har ett mobil-nr som det går att messa/ringa till.
    /niclas

    SvaraRadera
  6. Roligt att läsa Frippe! själva har vi varit på stillsam 40-årsfest (middag) hos våra vänner, på vars bröllop Mats och jag träffades. Men vi höll igång duktigt ändå. Somnade kl 2 i natt. Jonatan är hos kusinerna Lovisa och Kicke och "har ätit oss ur huset" enligt CJ. kram Carita

    SvaraRadera
  7. dessa foton är det lite Nordjobbstämning över.
    anonym Nordjobbare Helsingfors 1988

    SvaraRadera